Saturday 5 January 2013

mom and dad



Assalamualaikum ..
just topic random... but it really meaningful.
ape yang aku nak cite neh ??

basically memang pasal mak and bapak aku .
of course bukan orang lain . 
sebab both of them sangat besar jasanya  kepada aku
dari kecik sehingga sekarang ini ketika ini.

nak cerita pasal jasa . memang banyak la kan..
sebab nak besarkan kami adik beradik .. mak dan ayah 
sangat berkerja kuat .
sampai sakit sakit ..
tipu la aku sebagai anak tak ade rase kesian..
kalo aku takde perasaan sekarang ni aku takkan ada di tempat aku sekarang

aku teringat lagi mase kecik kecik aku and adik aku 
terlalu banyak meminta minta ,,
biasa la kan ? budak budak lagi ..
ape yang kawan ade , kami pon nak ..
bila pikir balik ,, jahat betol masa tu .
sebab tu lar kakak and abang salu marah kalo mintak yang bukan bukan.

bila aku dah masok hostel, situ banyak aku belajar banyak benda..
semakin aku membesar semakin aku banyak fikir balik semua jasa jasa kedua orang tua ku.
kerana kedua nya semangat aku untuk pergi jaoh.
bukan untuk lepas tangan dari tanggungjawab
but aku berharap aku boleh membalas jasa keduanya sebelum keduanya meinggalkan kami .
bukan aku mendoakan , tetapi mati itu pasti .
cuma tika dan waktu sahaja kita tidak tahu .

bila duduk U ni, lagi aku rasa sebak sebenarnye nak meninggalkan
keduanya , bukan sebab aku anak manja ke ape,
tapi aku merasa di tempat mereka,,
perasaan mereka terpaksa melepaskan anaknya,
risau terhadap keselamatan anaknya,
makan minum anaknya.
tidur bangun anaknya.
ibu bapa mane tak risaukan anak anakkan ?

ayah dah masok 60 lebih  and mak pon dah nak masok 60 jugak.
tapi ayah bukan jenis boleh duduk sahaje kat rumah, kalo tak keluar peluh , mula la tak sihat badan.
aku sendiri jujur cakap, aku  tak sanggup tengok ayah keje kuat.
kadang kadang kat umah, bile tengok ayah balik dari kebun kepentanan air mate tibe tibe jatuh .

biasenye kat rumah, aku terjage mudah terjaga tengah malam.
bile aku pandang wajah kedua mak and ayah aku.
penuh kepenatan, penuh kasih sayang terhadap anak anak.
perasaan yang sukar untuk aku gambarkan andai keduanya sudah tiada .
bila aku lihat senyuman dari keduanye . tiada yang lagi indah dan bahagia aku rasa.
dengan pandang wajah kedua ibu dan bapa kita beroleh pahala.
besarnya nikmat ALLAH.

Ya ALLAH, engkau kasihi kedua ibu bapa hamba sebagaimana kedua mereka melimpahkan kasih sayang terhadap kami adik beradik.Ya ALLAH, ampunilah dosa keduanya.

oke. stop setakat ni, jujur aku dah tak boleh tahan air mate neh .
oke. mak and ayah , lia tersangat sayang kamoo berdua .
wassalam.
(coke sundae entry)

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum n Welcome
sila tinggalkan jejak ..
terima kasih .